Monday, March 10, 2014

Sambung Nyawa Plant

Sambung Nyawa Plant

Sambung Nyawa
Sambung Nyawa Plant (Gynura sarmentosa DC, Calacia procumbensLour)



Sambung Nyawa
Plant in a vase

Sambung Nyawa
The Shoots

Sambung Nyawa
leaf close up

Sambung Nyawa
new buds after pruning


9 comments:

  1. agak pelik sedikit nama tumbuhan ini bro!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya... tu la... mula-mula my mom told me that its name is 'sambung nyawa', i thought, orang kampung sana panggil nama tu... then someone confirmed that it's the official name... i mean, orang melayu memang panggil dengan nama tu :D... Banyak khasiat pokok ni :)
      Boleh google untuk tahu lebih banyak...

      Delete
  2. Rupa2nya ramai jugak yang tak tahu atau tak perasan akan keujudan tumbuhan ini.....yang dah tahu pulak tak pun nak menanamnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun baru tahu KN, tu pun lepas dah setahun dah kut mak tanam... kat kampung dah ada dua tiga rimbun dah pokok ni, Selalunya sapa yang datang rumah ada masalah, mak saya bagi dorang suruh makan :D. Satu lagi yang mak suruh tanam tapi saya tak tanam lagi, pokok tujuh jarum.. tapi pucuk dia rasa tak sesedap sambung nyawa ni

      Delete
    2. Kalau tak salah, bunda tahu pokok tujuh jarum tu...bunda pernah tanam...pokok tu daunnya runcing2 dan berlendir...batang dia berduri...kalu terkene bisa jugak...

      kalu tak silap lah..

      Delete
  3. erm .. senang tak x nak tanam pucuk ni?

    ReplyDelete
  4. Senang sangat-sangat... saya pon tak sangka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduh... problem betul ...asyik salah tempat komen jer.. :D

      Delete
    2. Bunda pun nak belilah anak pokok ni...kalu dekat nak jugak minta jer dengan Wafa... hihi :)

      Delete